Köpa alternativa antenner till moderkortets inbyggda wifi-funktion?

Permalänk
Medlem

Köpa alternativa antenner till moderkortets inbyggda wifi-funktion?

Hej,

Till detta nyligen inköpta moderkort medföljer en wifi-antenn:
https://www.inet.se/produkt/1903977/asus-tuf-gaming-b760-plus...

Jag ogillar dock antennen skarpt, då den är mycket ostadig och då kabeln är mycket tunn och ger ett allmänt billigt intryck. Mitt gamla wifi-kort ASUS PCE-AC56 är betydligt robustare:
https://www.asus.com/se/networking-iot-servers/adapters/all-s...

Det vore dock skönt att frigöra PCIE-porten på moderkortet för annat än PCE-AC56, så att använda sig av moderkortets inbyggda wifi-funktion vore välkommet. Jag vill dock inte göra det med den medföljande antennen.

Vet någon sweclockare om det går att köpa en annan antenn till moderkortet? Jag prövade att skruva på de två antennerna till PCE-AC56 på wifi-kontakterna på det nya moderkortet, men de tycks inte kompatibla. För mina ändamål tror jag att jag nöjer mig med två antenn-"pinnar" som sticker ut ur baksidan på moderkortet, men skulle man kunna köpa en mer robust bas med medföljande antenner och rejäl kabel skulle det vara mycket önskvärt.

Mvh

Permalänk
Medlem

Har tittat runt lite på nätet och denna ser OK ut. Väldigt bra pris i alla fall. Beträffande kontakterna så förefaller det vara vanliga SMA kontakter på moderkortet men är inte säker. Det finns dock övergångar för div olika anslutningstyper.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellO:

Har tittat runt lite på nätet och denna ser OK ut. Väldigt bra pris i alla fall. Beträffande kontakterna så förefaller det vara vanliga SMA kontakter på moderkortet men är inte säker. Det finns dock övergångar för div olika anslutningstyper.

Hej KjellO,

Tack för ditt svar, och tack för att du bemödade dig med att leta reda på ett par antenner åt mig!

Just det där med att olika anslutningstyper verkar stämma, eftersom mina antenner till det externa wifi-kortet inte fungerade, även om de gick utmärkt att skruva åt.

Jag kontaktade ASUS om det hela, så jag får vänta och se vad de säger. Tack för din hjälp, hursomhelst!

Mvh